Jag vet vilken sömmerska du ABSOLUT INTE ska boka för att fixa bröllopsklänningen inför bröllopet i alla fall!

Ni är många som frågar efter både nya videos från bröllopsplaneringen och vad som hände i måndags efter att jag på Instagram genom Stories berättade att jag hämtade hem klänningarna från sömmerskan.

Jag har andats i några dagar. Egentligen har jag inte nämnt det mer för att jag ville känna efter hur jag faktiskt tänker och känner över situationen, innan jag yttrar mig publikt.

Det finns vissa saker i bröllopsplaneringen som är lite extra speciella. Det är liksom vissa delar som man verkligen vill ha en bra upplevelse kring. En av de sakerna, för mig har hela tiden varit bröllopsklänningen.

Min mamma sa tidigt att hon ville stå för min klänning vilket öppnade upp möjligheten för mig att få en riktig drömklänning. Jag mådde riktigt dåligt en hel vecka innan vi i november besökte Stockholms brud och fest för att köra en första ”prova klänning runda”. Jag kunde inte förstå hur i all sin dar jag skulle kunna hitta en bröllopsklänning som jag skulle älska överhuvudtaget.

Det visade ju sig gå löjligt smidigt. Tjejen som hjälpte oss på Stockholm brud och fest var klockren, det har jag nämt för er flera gånger. Jag hittade ju klänningen! Ingen kunde vara gladare och mer lättad än jag. Nu skulle jag bara vänta på den också.

I april ringer dom och säger att den har kommit. Lika dåligt mådde jag veckan innan jag skulle hämta den som veckan innan jag skulle dit första gången. För den biten var fortfarande lika viktig för mig.

Jag var rädd för att den inte skulle passa. Jag var rädd för att jag inte skulle gilla den längre. Hade jag valt klänning för snabbt? Det var så mycket känslor där och då att jag höll på att kräkas innan vi gick in. Se vloggen från den dagen HÄR.

Men det gick ju bra! Jag var fortfarande kär i klänningen och allt kändes toppen igen. I november när jag la handpenningen på klänningen så fick jag rådet att boka en sömmerska som dom samarbetar med – vilket jag såklart gjorde i god tro att det skulle leda till en lika bra upplevelse som Stockholm brud och fest hade gett mig.

Tiden hos sömmerskan var i början av maj och det var allt annat än samma trevliga och proffsiga bemötande hos henne som hos Stockholm brud och fest. Jag blev så besviken. Ledsen och förstörd över att en sömmerska skulle vända hela min ”skaffa den perfekt bröllopsklänningen till bröllopet” upplevelse från något bra, till något jobbigt.

Ni som följt mig länge vet att om jag blir dåligt bemött någonstans så skriver jag om det OCH att om jag blir proffsigt eller bra bemött (som tex hos Stockholm brud och fest) så berättar jag mer än gärna om det i mina kanaler, det är ju faktiskt så allt fungerar nu för tiden om vi ska dra det så långt.

Så efter första besöket hos sömmerskan skrev jag ett blogginlägg om hur den dagen hade fallerat sakta men säkert (det var fler saker som inte gick som planerat den måndagen). Ni kan läsa det inlägget HÄR.

För att inte såga sömmerskan helt då jag valt att ge henne en chans nämnde jag varken hennes namn eller namnet på ateljén. Inlägget är rent av min upplevelse av allt. Några dagar senare bloggar jag om det igen (läs det inlägget HÄR) och nämner då att jag smält det hela och att jag tänker flippa ur först efter att jag hämtar klänningen om den då inte heller sitter bra. Flippa ur på mina bröllopsklännings problem,inte på något annat. Jag hade ju ändå förtroende för att sömmerskan skulle göra ett bra jobb, då Stockholm brud och fest hade tipsat om henne.

En vecka senare, det vill säga i måndags så får jag ett samtal från sömmerskan. Hon börjar samtalet med ”Du kanske vet varför jag ringer, jag har fått reda på att du har bloggat om mig”.

Jag fick en varm känsla i hela kroppen, wow tänkte jag. Va strongt av henne att ringa upp och be om ursäkt till mig som kund när hon fått reda på att jag tyckt att hennes beteende mot oss en vecka tidigare hade varit under all kritik.

Men nej… Det visade sig snabbt att jag hade fel. Hon ringde för att berätta hur förstörd och hur illa vid sig hon tar av att jag skrivit dessa saker om henne. Kom ihåg nu att jag varken nämt hennes namn eller ateljéns namn.

Hon vek sig inte för fem öre under samtalet, inte ens när jag påpekar att jag som kund känner mig minst lika förstörd av hennes beteende. Nej, det handlade bara om henne och om hur jag vill förstöra för småföretagare (återigen kom ihåg, jag har aldrig skrivit hennes namn eller företagsnamn). Samtalet gick så långt att hon hotar med att polisanmäla mig för min bild om jag inte tar bort den. Den bilden som ligger kvar, men som jag valt att göra som en illustration istället. Originalbilden visar delar av ateljén och hennes rygg.

Det hela slutar med att jag avbryter allt jag gör och kör direkt dit för att hämta klänningarna. För helt ärligt talat så känns det inte bra att ha klämningar för 25000kr hos någon som beter sig såhär mot sina kunder. När jag kommer dit känner hon inte ens igen mig.

Jag hade en vlogg från den dagen, men jag kommer inte att lägga upp den. Min brudklänning står i en påse i vår hall fortfarande för jag känner mig helt klar med den. Helt tom. Alla känslor har liksom runnit bort och jag är lite rädd för att bryta ihop om jag fokuserar på den för mycket.

Jag ska en dag när humöret är på topp, ta på mig den och sen bestämma mig för om jag ska låta den vara som den är eller försöka hitta en skräddare/sömmerska som är mån om sina kunder och som vet vikten av att en bröllopsklänning kommer med mer än bara en klänning. En bröllopsklänning kommer med känslor och lycka som borde få utrymme i processen.

Jag har bestämt mig för att inte outa hennes namn. Jag tänker heller inte skriva namnet på företaget eller på ateljén. Varför? För att jag inte är ute efter bråk.

Men en sak är jag mån om, det är att blivande brudar ska få bra upplevelser i processen fram till deras stora dag (ja blivande män med såklart, men inte lika vanligt med bröllopsklänningar på den fronten) och därför väljer jag att ändå avråda folk från att boka sömmerskan som Stockholm brud och fest tipsar om eller i alla fall se över vilka andra alternativ som finns.

Fortfarande är det så att hon säkert är väldigt bra på det hon gör. Men om man vill ha ett bra bemötande och kundservice så bör man helt enkelt leta sömmerska på annat håll.

Behandlar man sina kunder väl så sprids det, behandlar man sina kunder mindre bra så sprids det tyvärr snabbare. Så har det alltid varit och ännu mer är det nu när vi lever i ett digitaliserat samhälle. Svårare än så är det faktiskt inte.

5 comments Add yours
  1. Hey exceptional blog! Does runningg a blog similqr to this take a large amount of work?
    I have very little understanding oof computer programming but I was hoping to start my own blog in the near future.
    Anyway, should you have any suggestions or techniiques for new blog owners lease share.
    I know this is off subject nevertheless I simply neesded to ask.
    Cheers! http://Dild.in/-fluxbb/viewtopic.php?id=37831

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *